John Hopkins là một trong những trường đại học nghiên cứu hàng đầu của Mỹ, với tỷ lệ chấp nhận ~7%. Nhắc đến John Hopkins nhiều học sinh sẽ nghĩ ngay đến đây là trường đào tạo về y khoa, về khoa học mà không biết rằng đây cũng là trường có thế mạnh đào tạo chuyên ngành Kinh tế (Economics), Truyền thông và làm phim (Film and Media Studies).
Cũng giống như rất nhiều các trường đại học hàng đầu của Mỹ, quy trình tuyển sinh của trường John Hopkins vô cùng cạnh tranh. Sau đây là phần chia sẻ từ nhân viên tuyển sinh của trường về những điều họ thực sự tìm kiếm ở những ứng cử viên phù hợp.
Niềm đam mê của bạn trong học thuật (Academic Passions)
Để hiểu rõ về niềm đam mê của bạn trong học thuật, nhân viên tuyển sinh của trường John Hopkins không chỉ xem xét bảng điểm cũng như điểm thi chuẩn hóa của bạn, mà còn xem xét thư giới thiệu của thầy cô giáo dạy bạn và thầy cô tư vấn của bạn ở trường bạn đang theo học.
Mức ảnh hưởng cũng như khả năng tiên phong của bạn (Impact and Initiative)
Nhân viên tuyển sinh của trường sẽ xem xét rất kỹ các hoạt động ngoại khóa của các ứng cử viên cũng như thư giới thiệu để hiểu rõ mức độ năng động của học sinh ở phạm vi ngoài lớp học, nhiệt huyết của bạn cho các hoạt động này. Họ tìm kiếm những ứng cử viên có thể tạo nên sự khác biệt thông qua các hoạt động, khả năng lãnh đạo hay sự sáng tạo.
Đóng góp của bạn cho cộng đồng (Personal contributions)
Nhân viên tuyển sinh của nhà trường quan tâm đến cách bạn tham gia vào các hoạt động cộng đồng thông qua khía cạnh học thuật, cá nhân, và xã hội. Tính cách và giá trị nào của bạn thể hiện rằng bạn là 1 ứng cử viên phù hợp? Đại diện tuyển sinh của John Hopkins tìm kiếm những ứng cử viên sẽ tiếp tục theo đuổi đam mê hiện tại của mình khi theo học John Hopkins và nhiệt tình tham gia các hoạt động cộng đồng tại trường.
Bài luận riêng của trường
Bài luận này đóng vai trò vô cùng quan trọng trong quá trình xét duyệt hồ sơ, nó có thể là phần quan trọng nhất trong hồ sơ ứng tuyển của bạn. Đây là cơ hội để bạn có thể chia sẻ một cách sâu hơn về những gì thực sự quan trọng đối với bạn và chia sẻ với hội đồng tuyển sinh về nền tảng xuất phát của bạn và mục tiêu của bạn trong tương lai. Bảng điểm hay điểm thi chuẩn hóa chỉ thể hiện 1 phần câu chuyện của bạn, và hội đồng tuyển sinh của trường John Hopkins không chỉ mong muốn nhìn thấy việc bạn học tập chăm chỉ ra sao mà còn mong muốn hiểu hơn về cách bạn suy nghĩ.
Chủ đề bài luận riêng của trường năm nay như sau
Founded on a spirit of exploration and discovery, Johns Hopkins University encourages students to share their perspectives, develop their interests and pursue new experiences. Use this space to share something you’d like the admissions committee to know about you (your interests, your background, your identity or your community) and how it has shaped what you want to get out of your college experience at Hopkins. (300-400 words)
Bạn có thể chia sẻ những câu chuyển về bản thân trong cuộc sống hàng ngày để từ đó toát lên được tính cách, giá trị, và cuộc sống của bạn phù hợp với văn hoá và giá trị của John Hopkins University.
Sau đây là bài viết của một bạn học sinh đã trúng tuyển vào trường năm 2020:
TOPIC: Switching Shoes
It was a wet and dreary October evening. I shook off the dirt from my cleats on the concrete with frustration. Click, clack, click. The sound echoed through my head until I finally rested my heavy legs on the wooden bench in front of my locker. Up until that practice, I had done everything just the way I had the year before in the Netherlands, yet I still did not reap the same successes. At home, I relished being on the national under 15 field hockey team, consistently having high grades, and knowing just about everyone. At Deerfield, however, simply doing my best at practice, finishing my homework and socializing did not yield the same results. Looking down, I began to wonder why I had ever moved to Deerfield and traded my field hockey gear for muddy soccer cleats.
In search for answers, I decided to tell Deerfield’s field hockey coach about my tough transition. But instead of an answer, Ms. McVaugh offered me to join a girls’ field hockey practice. I felt thrown off by the unusual opportunity at first, yet I quickly relished a warm rush of excitement surging through my veins as I imagined putting on field hockey cleats again. When I set foot on the turf the following day, however, my initial anxiety rejoined my exuberance. I felt more eyes turning towards me with each step I made. “Boys do not play field hockey,” I could hear the girls think. As I trailed behind the girls during the warm-up, the thought of quitting seemed more tempting with each second of silence that passed. But when the whistle blew and the ball was finally in play, I was surprised to see how quickly the gender barrier vanished. Where there was silence and separation at first, I could now see the shared fanaticism through our red faces and hear the emotion in our clamor. At the end of practice, I felt a burning glow of joy overtake my body as I caught my breath on the bench. In that moment, I gradually realized how I should not let obstacles, like gender boundaries in field hockey, hold me back from exploring new opportunities.
Realizing the joy I had found in trying the unconventional, I took this experience to the soccer field to take on its new athletic challenges once again. Rather than agonizing over playing time or titles, I simply redirected my focus on the joy and beauty of the sport. Within days, I noticed the same atmosphere of sweat and screams from the turf take hold of the soccer field. Over time, this helped me take in feedback more readily, ask questions about tactics, and try out new skills. With each new improvement I made through this, I slowly began to grasp the value of my new approach to the sport.
As a result, I decided to bring the same open, curious, and risk-taking mindset with me to the other opportunities that boarding school holds. In the classroom, I began asking deeper questions to fully comprehend new material. Back in the dorm, I turned the cultural differences between my peers into opportunities to learn from and contribute back to. From truly grasping nucleophile-electrophile reactions in organic chemistry to sharing Dutch ‘stroopwafels’ with my hall, such moments remind me of why I sacrificed my field hockey gear to go to Deerfield; even as my new mindset gradually led to the grades, friendships, and even athletic achievements I sought before, I realized that I value the exploration, growth and joy behind such successes far more.
Now, before I put on my cleats, walk into the classroom or enter my dorm, I do not worry about the successes I might fail to reach or the obstacles that might hold me back. Rather, I pour my heart into such opportunities and take their experiences with me.